Als er brand ontstaat in een portiekflat of gebouw dan is het belangrijk dat iedereen zo snel en veilig mogelijk naar buiten kan. Via een vluchtroute wordt dat mogelijk gemaakt. Voor een flatgebouw wordt deze vluchtroute ook wel extra beschermd gemaakt. Maar wat houdt dat precies in en aan welke brandveiligheidseisen moet deze voldoen? Lees snel verder om daar achter te komen.
Wat is een vluchtroute en waar dient deze voor?
Een vluchtroute is een route in het pand waarbij de mensen op een veilige manier uit het gebouw kunnen komen. Dit is noodzakelijk wanneer er noodgevallen plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld brand. Het doel van de vluchtroute is altijd om de mensen zo veilig en snel mogelijk naar een veilige plek te kunnen leiden. Er wordt gesproken van vluchtroute, beschermde vluchtroute, extra beschermde vluchtroute en veiligheidsvluchtroute. Hieronder worden ze allemaal omschreven.
Beschermde vluchtroute
Deze route bevindt zich tussen de uitgang van een gebied waar de rook zoveel mogelijk tegengehouden kan worden, ook wel subbrandcompartiment genoemd, en de uitgang van een brandcompartiment. Dit houdt in dat je je vanaf een gevaarlijk punt naar een veilig punt kan verplaatsen. Het is van belang dat het gedeelte snel verlaten kan worden, zodat je niet in gevaar komt met vrijkomende rook. Bij een beschermde vluchtroute wordt uitgegaan dat de rook zo’n 30 minuten tegengehouden kan worden.
Extra beschermde vluchtroute
Dit betreft het gedeelte van de beschermde vluchtroute dat buiten het brandcompartiment ligt. Daardoor is deze dus extra beschermd. Bij deze vluchtroute wordt uitgegaan dat de brand en rook minimaal 60 minuten tegengehouden kan worden. Deze vluchtroute moet dan ook voldoen aan strenge veiligheidseisen.
Veiligheidsvluchtroute
Dit betreft een gedeelte van een extra beschermde vluchtroute dat uitsluitend bereikt kan worden vanuit een niet besloten ruimte. Daardoor wordt gezorgd dat het is beschermd tegen rook en brand.
Het doel van vluchtroutes is dus om eerst te zorgen dat men zich uit het bedreigde gebied kan halen. Vervolgens is het noodzakelijk om zichzelf in veiligheid te kunnen brengen. De vluchtroutes zorgen ervoor dat dit mogelijk gemaakt kan worden.
Waar moet een vluchtroute van de VvE aan voldoen?
Bij een vluchtroute in een flatgebouw moet worden uitgegaan van een extra beschermde vluchtroute. Bij woongebouwen geldt dat de bewoners in ieder geval 1 uitgang binnen 30 meter moeten kunnen bereiken. Alleen in de galerij van een flatgebouw geldt deze eis niet, omdat dit geen besloten ruimte is.
Voor deze vluchtroute geldt dat de bewoners tenminste 20 tot 30 minuten beschermd moeten zijn tegen brand- doorslag of overslag tussen de woningen. Daarom is het van belang dat er gebruik gemaakt wordt van brandwerend materiaal tijdens de bouw en tijdens renovaties. Ook moet er voor worden gezorgd dat de vluchtroute niet door een subbrandcompartiment voert.
De vluchtroute moet altijd vrij van obstakels gehouden worden, er mogen dus geen vuilniszakken, fietsen, dozen of wat dan ook in de weg staan. Door verspreiding van rook zullen deze obstakels niet meer kunnen worden waargenomen met alle gevolgen van dien. Ook is het belangrijk dat de vluchtroute voorzien is van noodverlichting en dat deze naar behoren werkt. Het is dus van belang dat dit regelmatig gecontroleerd en onderhouden wordt. Als de stroom uitvalt zal deze verlichting automatisch aangaan, werkt dit niet dan zullen de bewoners niet kunnen zien hoe ze een veilig gebied kunnen bereiken. Mensen zullen in paniek raken en dit kan uiteraard ook weer tot ernstige gevolgen leiden.
Wanneer een flatgebouw hoger dan 20 meter is moet voor het trappenhuis altijd een rooksluis gemaakt worden. Deze bestaat uit een afzonderlijke verkeersruimte. Door deze rooksluis voert een beschermde vluchtroute van minimaal 2 meter.