Organiseer perfecte VvE vergaderingen, online en offline, met realtime functies.
VvE-site heeft een uitgebreide Vergaderingen module waarmee je een perfecte VvE vergadering kan houden, zowel online als offline.
De module vergaderingen van VvE-site is een 'realtime' module. Dat betekent dat alle acties die je ziet en doet binnen een vergadering, direct op het scherm te zien zijn bij de andere bewoners. Bijvoorbeeld het bijwerken van de notulen, of het plaatsen van een reactie.
Om de module vergaderingen te kunnen gebruiken zoals hij bedoeld (inclusief stemmen en een automatisch gekoppelde presentielijst) is het belangrijk om een aantal voorbereidingen te treffen als je die nog niet hebt gedaan:
Om een nieuwe vergadering te maken ga je allereerst naar de module Vergaderingen
Klik op de Vergaderingen module in het menu
Klik recht onderin op de ronde plus knop om een nieuwe vergadering toe te voegen.
Klik op de ronde plus knop rechts onderin
Het scherm waarin je de gegevens van de vergadering kan invullen wordt geopend.
Vul het onderwerp van de vergadering in. Bijvoorbeeld Algemene Ledenvergadering (online) 2021
Vul een duidelijk onderwerp in voor de vergadering
Klik op het veld Kies de vergaderdatum en selecteer de datum waarop de vergadering gaat plaatsvinden:
Klik op het veld 'Kies de vergaderdatum'
Selecteer de datum in de datepicker
Klik op het veld Starttijd en Selecteer vervolgens eerst de uren en daarna de minuten op de timepicker voor de starttijd van de vergadering:
Klik op het veld 'Starttijd'
Stel de starttijd in met de timepicker
Nu kan je een specifieke uitnodiging tekst invullen waar de leden per e-mail bericht van zullen ontvangen. De leden ontvangen ook een pushnotificatie als ze de iOS of Android app hebben geïnstalleerd, maar de beschikbare tekst is daarin beperkt.
Personaliseer de uitnodiging voor de leden
Kies of je ook gebruik wilt maken van Online live vergaderen door de schuifknop aan of uit te zetten.
Schakel online videovergaderen in of uit
Vervolgens kan je kiezen wie tijdens de vergadering de hosts mogen zijn. Een host kan de vergadering opnemen, mensen verwijderen, gasten uitnodigen en camera's en microfoons uitzetten indien nodig.
Selecteer wie hosts mogen zijn tijdens de vergadering
Voeg nu de agendapunten voor de VvE vergadering toe. Je kan zoveel agendapunten toevoegen als je wilt en je kan achteraf de volgorde wijzigen door ze te verslepen met de muis of met je vinger op de smartphone.
Voeg agendapunten toe en wijzig de volgorde
Als laatste selecteer je met de schuifknop of en vervolgens met het dropdown menu wie er reacties mogen plaatsen en notificaties moeten ontvangen over de vergadering.
Bepaal wie reacties mag plaatsen en notificaties ontvangt
Klik op opslaan om de vergadering aan te maken en de notificaties te versturen als je dat aan hebt gezet.
Sla de vergadering op en verstuur notificaties
De vergadering wordt na het opslaan ook automatisch aan de agenda toegevoegd.
Na het aanmaken van de vergadering wordt er automatisch een presentielijst gegenereerd. De basis van deze presentielijst komt van de Appartementenpagina. Alle eigendommen worden op de presentielijst geplaatst en de betreffende eigenaren en aantal stemmen worden getoond.
Presentielijst met alle eigendommen, eigenaren en stemmen
Wanneer een lid een appartement aan zijn account gekoppeld heeft dat ook op de presentielijst staat, krijgt het lid een pop-up bij binnenkomst van de vergadering:
Leden krijgen een pop-up om zich present te melden
De beheerder kan eventueel tijdens de online / offline vergadering ook aanvinken als een lid present is. Als eigenaren present zijn mogen ze ook deelnemen aan Stemmingen, tenzij bij de stemming expliciet is aangegeven dat het niet nodig is om present te zijn om te mogen stemmen.
Als een eigenaar meerdere eigendommen heeft wordt hij automatisch voor al zijn eigendommen present gemeld. Als een eigenaar gemachtigd is door een andere eigenaar worden ook die eigendommen present gemeld. Elke keer als een eigenaar present gemeld wordt, wordt automatisch de opkomst berekend.
Het percentage aanwezige stemmen wordt automatisch berekend
De basisinformatie van de presentielijst, zoals wie de eigenaar is van een appartement of het aantal stemmen per appartement ligt vast! Dat betekent dat als er iets aan het appartement wijzigt en je wilt dat voor deze vergadering ook gewijzigd hebben, je de presentielijst moet synchroniseren. Dat doe je d.m.v. de knop Presentielijst synchroniseren onderaan de presentielijst. Huidige presentmeldingen gaan tijdens deze actie niet verloren.
Als je eigenaar bent van een appartement kan je via de module vergaderingen een andere eigenaar machtigen om namens jou te stemmen. Als je iemand gemachtigd hebt kan je zelf niet meer stemmen.
Je kan de machtiging geven door naar de presentielijst te gaan in de betreffende vergadering en vervolgens te klikken op Machtiging afgeven.
Klik op 'Machtiging afgeven' om stemrecht over te dragen
Je krijgt nu een keuzemenu te zien van eigenaren. Kies de eigenaar die jij wilt machtigen.
Selecteer aan welke eigenaar je het stemrecht wilt geven
De machtiging is nu gemaakt en de gekozen persoon mag nu stemmen uitbrengen namens jou.
Machtiging is succesvol toegekend
Als je de machtiging wilt intrekken klik je op de knop Machtiging intrekken.
Klik op 'Intrekken' om de machtiging ongedaan te maken
In een live video vergadering komen de eigenaren via een video en audio verbinding met elkaar in dezelfde virtuele vergaderruimte. Er kunnen op VvE-site tot 200 eigenaren tegelijk in dezelfde vergaderruimte, waarvan 24 personen met beeld en de rest met audio. Het werkt het beste vanaf de laptop of desktop computer met camera, maar met een smartphone kan men ook deelnemen, al is het dan soms wat bewerkelijker dan op een desktop.
Schakel online videovergaderen in voor de vergadering
Je ziet als beheerder nu onderstaande venster als je de vergadering geopend hebt. Klik hem aan om een nieuwe videovergaderruimte aan te maken.
Maak een nieuwe videovergaderruimte aan
Het volgende scherm verschijnt. Klik vervolgens op vergaderruimte binnengaan.
Klik op 'Vergaderruimte binnengaan' om deel te nemen
Als je in de live vergadering zit en je bent host zijn er een aantal opties beschikbaar die we hieronder 1 voor 1 uitleggen:
Camera aan/uitzetten
Microfoon aan/uitzetten
Deel je scherm
Steek je hand op
Online videovergaderen biedt alle standaard functies zoals camera en microfoon beheer, scherm delen en hand opsteken. Hosts kunnen deelnemers beheren en de vergadering opnemen.
Als de juiste voorbereidingen zijn getroffen kan je ook voor en tijdens de VvE vergadering gebruik maken van het online stemmen via VvE-site.
Om een nieuwe stemronde te starten ga je als je de vergadering geopend hebt naar het tabje Stemmingen en kies voor Nieuwe stemming.
Ga naar het tabje 'Stemmingen' en klik op 'Nieuwe stemming'
Er verschijnt een venster waarin je het onderwerp en de antwoorden kunt invullen. Standaard staat Voor en Tegen ingevuld, maar je kan alle antwoorden wijzigen en zoveel antwoorden toevoegen als je wilt.
Vul het onderwerp en mogelijke antwoorden in
Vul het onderwerp en de antwoorden (en eventueel een uitgebreide omschrijving net onder het onderwerp veld) in en je bent bijna klaar om de stemming te publiceren. Er zijn nog een aantal beschikbare instellingen voor de stemronde. Klik op Geavanceerde instellingen en onderstaande instellingen verschijnen:
Configureer geavanceerde opties voor de stemming
Deze zet je aan als je wilt dat de leden een email en pushnotificatie ontvangen over deze nieuwe stemronde
Als deze optie uit staat mag niemand (meer) stemmen en kunnen eigenaren hun stem ook niet meer ongedaan maken. Standaard staat deze optie uit. Als je deze knop aanzet tijdens een vergadering ontvangen alle leden die mogen stemmen automatisch een pop-up om de stem uit te brengen.
De beheerder en eigenaren met Wijzig rechten in de module vergaderingen kunnen de uitslag altijd zien, maar als je wilt dat alle eigenaren dat kunnen dan zet je deze optie aan
Als deze optie aanstaat moeten leden als aanwezig zijn gemeld op de presentielijst. Zie Presentielijst
De beheerder of eigenaar met Wijzig rechten in de module vergaderingen kan de stemmen registreren. In een offline vergadering kan dat bijvoorbeeld de secretaris zijn.
Filters toepassen: Soms wil je niet dat alle eigenaren kunnen stemmen voor een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld als een deel van het gebouw zich op de begane grond bevindt en niet mag meestemmen over de lift.
Bepaal wie er mag stemmen met filters
Zoals je hierboven ziet vink je eerst de kolom aan op basis waarvan je wilt filteren. Vervolgens vul je de waarde in waar het betreffende appartement aan moet voldoen. Nu zijn alleen de appartementen die aan die expliciete filters voldoen stemgerechtigd voor dat onderwerp.
Vergeet niet de presentielijst opnieuw te genereren als je wijzigingen maakt aan de appartementenlijst.
Als je bij Vergadering aanmaken een agenda hebt gemaakt, zie je deze terug in de betreffende vergadering. Je kan de notulen tijdens de offline of online vergadering direct schrijven.
Klik om de notulen te bewerken op het blauwe potlood recht onderin.
Klik op het blauwe potlood om notulen te bewerken
Vervolgens krijg je de mogelijkheid om de notulen te bewerken:
Bewerk de notulen in de ingebouwde editor
Als je stopt met typen worden de notulen direct opgeslagen.
Wijzigingen worden automatisch opgeslagen
Alle leden die op dat moment online zijn krijgen de wijzigingen ook direct op het scherm te zien.
Het is mogelijk om een export te maken van de notulen. Klik rechtsboven in het scherm op de 3 bolletjes
Klik op de 3 bolletjes voor exportopties
en klik op 'Exporteer naar PDF'. Vervolgens komen de notulen, de stemmingen en de presentielijst in de PDF te staan.
In de besluitenlijst kan je tijdens de vergadering snel de genomen besluiten vastleggen.
Overzicht van alle genomen besluiten
Je vult het genomen besluit in en drukt op Toevoegen.
Als je een besluit wilt verwijderen druk je op het rode kruisje.
Klik op het rode kruisje om een besluit te verwijderen
Als je de volgorde van de besluiten wilt wijzigen kan je deze met je muis verslepen.
Op de actiepuntenlijst leg je eenvoudig acties vast die tijdens de vergadering uitgezet worden.
Vul allereerst de titel van het actiepunt in, bijvoorbeeld Offertes schilderwerk opvragen:
Vul een duidelijke titel in voor het actiepunt
Kies de gewenste uitvoerdatum:
Kies een deadline voor het actiepunt
Kies de gewenste uitvoerder(s)
Selecteer wie verantwoordelijk is voor uitvoering
Als je alles hebt ingevuld klik je op Toevoegen
Klik op 'Toevoegen' om het actiepunt op te slaan
Het actiepunt is nu toegevoegd aan de actielijst van de agenda. We zullen binnenkort zorgen dat deze ook op de algemene actielijst geplaatst wordt.
Het actiepunt is succesvol toegevoegd aan de lijst
Chrome of Firefox browser aanbevolen. Tot 200 deelnemers, 24 met video.
Werkt op desktop, laptop, tablet en smartphone. Desktop werkt het beste.
Alle wijzigingen zijn direct zichtbaar voor alle deelnemers.
Vertrouwde partners die samen met ons werken aan betere VvE-dienstverlening
Ontvang de laatste VvE-tips, wetgeving updates en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox.
Geen spam, uitschrijven kan altijd. Lees onze privacyverklaring.