Is een VvE BTW plichtig?

Als eigenaar van een appartement kun je je afvragen of je eigenlijk BTW moet betalen aan de VvE. Als dat het geval is kun je deze namelijk ook weer terugvragen bij de belastingdienst. Ook is het handig om te weten wat je precies wel en niet moet opgeven bij de belastingdienst tijdens je belastingaangifte. Maar rekent de VvE eigenlijk BTW over de servicekosten en hoe zit het precies met een appartement dat bijvoorbeeld voor zakelijke doeleinden gehuurd wordt?

Wordt de VvE als ondernemer gezien? 

Om als ondernemer in aanmerking te komen is het van belang dat je een zelfstandig beroep uitvoert, de VvE daarentegen is een belangenvereniging. Ook genereert de VvE geen inkomsten, maar ontvangen zij bijdragen in verwachte kosten. Hiermee is onder andere bepaald dat de VvE dus geen ondernemer is en daarmee is vrijgesteld van BTW. Dat betekent dat ze geen BTW in rekening kunnen brengen, maar ook geen BTW kunnen terugvragen. Toch kan het voorkomen dat een VvE wél BTW plichtig is. Vaak is dit slechts in enkele gevallen zo en komt dit af en toe voor bij bijvoorbeeld zeer grote VvE’s, zoals winkeliersverenigingen e.d. 

Kan ik met mijn bedrijf BTW terugvragen over de servicekosten aan de VvE? 

Als je een appartement huurt die je gebruikt voor bedrijfsdoeleinden wil je natuurlijk weten of je de BTW kunt terugvragen. Helaas is dit niet mogelijk, aangezien de VvE dus geen BTW over de servicekosten vraagt. Tenzij het natuurlijk gaat om een VvE die wél BTW vraagt, in dat geval heb jij netjes de BTW betaald en kun je deze ook weer terugvragen. Ben je dus gewend om met BTW bedragen te werken, dan is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt bij het maken van eventuele begrotingen. Een bedrag van 21 % kan namelijk aardig oplopen wanneer hier geen rekening mee is gehouden.

Hoe zit het precies met de belasting over het VvE spaargeld? 

De VvE is verplicht om reserves achter de hand te hebben om het appartementencomplex te kunnen onderhouden. Zoals je waarschijnlijk al weet wordt dit gezamenlijk gespaard door de eigenaren van de VvE. Over dit spaargeld moet belasting betaald worden, deze moeten opgegeven in het vermogen van de VvE box 3. Dat betekent echter niet dat het spaargeld van de leden zelf is, het spaargeld staat namelijk op een bankrekening van de VvE en kan alleen gebruikt worden door gemachtigden. Over het opgebouwde spaargeld moet ook vermogensrendementsheffing door de leden worden betaald. Toch betekent dat niet dat je het opgebouwde spaargeld als lid terug kunt krijgen bij overlijden of verhuizing. 

Hoe weet je nu precies welk bedrag er ingevuld moet worden bij de belastingaangifte? Ten eerste hoef je dit alleen op te geven als het bedrag boven het heffingsvrij vermogen uitkomt. Dat bedrag hangt af van het feit of je een fiscale partner hebt of niet. Vervolgens heb je de jaarrekening van afgelopen jaar hiervoor nodig. Hierbij worden alle reservefondsen meegenomen. Deze tel je bij elkaar op waardoor je op een totaalbedrag uitkomt. Dit bedrag moet vervolgens gedeeld worden door het breukdeel van de appartementseigenaar. Dit getal staat in de splitsingsakte. Een breukdeel is de verhouding van het appartementsrecht tot alle appartementen samen. Dit laat zien welk percentage de woning inneemt in het gehele gebouw. In de meeste gevallen worden de bedragen van de reservefondsen aangeleverd door de VvE beheerder en hoef je het dus niet zelf op te zoeken of uit te rekenen. 

Wil je er dus zeker van zijn dat je alles juist doet m.b.t. tot de BTW die komt kijken bij de VvE? Lees dan goed de splitsingsakte door en / of laat je adviseren door een boekhouder die verstand heeft van dit soort zaken.

Uitgelichte partners:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Het laatste VvE.nl nieuws in jouw mailbox. Meld je nu aan voor de VvE.nl nieuwsbrief!