Wanneer je een appartement koopt, kom je er al snel achter dat je maandelijks servicekosten moet afdragen. Deze kosten zorgen ervoor dat onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes plaats kan vinden wanneer dat nodig is. Ook verzekeringen van de VvE worden door deze kosten gedekt. Maar hoe hoog is deze bijdrage nou precies en hoe wordt deze bijdrage eigenlijk vastgesteld? Het antwoord daarop vind je in dit artikel.
Hoe komt het maandelijkse bedrag precies tot stand?
Tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering wordt er een besluit genomen over de hoogte van de servicekosten. Het bedrag kan dus jaarlijks gewijzigd worden. Aan de hand van een begroting wordt er gekeken van de VvE nodig denkt te hebben voor het aankomende jaar. Op die manier kan er een bedrag vastgesteld worden. Een aantal andere factoren spelen ook nog mee bij het bepalen van dit bedrag. Soms zitten er namelijk ook diensten bij inbegrepen waar je anders apart voor moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan verwarmingskosten en schoonmaakkosten.
Ook zijn leden verplicht om een bijdrage te leveren aan het reservefonds van de VvE. Dat reservefonds dient als vangnet voor onverwachte uitgaven en groot onderhoud. In de akte van splitsing kan tevens worden teruggevonden wat de verdeling van de kosten per eigenaar is. Wanneer het gebouw bestaat uit verschillende soorten woningen, kunnen de bedragen per eigenaar verschillen. Zo heeft de één bijvoorbeeld een 3-kamerappartement met een groter balkon en heeft de ander juist een 2-kamerappartement met dakterras of helemaal geen balkon.
Wat als je het niet eens bent met dit bedrag?
Het kan zijn dat je het bedrag veel te hoog vindt of eigenlijk niet zo goed weet wat je ervoor terugkrijgt. In dat geval is het belangrijk om daar iets mee te doen en te kijken of je er iets aan kunt veranderen. Iedereen die servicekosten afdraagt is lid van de VvE. Dat betekent ook dat je bij de vergadering aanwezig kan zijn en jouw stem daar kunt laten horen. Wanneer je duidelijkheid wilt over het doel van deze hoge kosten, dan is dit de juiste plek om die vraag te stellen. Tevens kun je hier aangeven dat je het niet eens bent met het bedrag.
Wanneer het bedrag al is vastgesteld door de meerderheid van de leden, is het helaas niet meer aan te passen. Maar als je weet dat je niet de enige bent met dit bezwaar, doe je er goed aan om een nieuwe vergadering te organiseren. Tijdens deze vergadering kunnen jullie mogelijk tot een nieuw besluit komen over de te betalen bijdrage. Het is hiervoor wel van belang dat 10 % van de stemmen worden vertegenwoordigd door de eigenaren die deze vergadering aanvragen.
Wat wordt er gedaan met het geld van de betaalde servicekosten?
Geen enkel gebouw is hetzelfde, daarom zullen de kosten van het onderhoud ook overal verschillen. Toch kun je er over het algemeen vanuit gaan dat de bijdrage van de leden onder andere wordt uitgegeven aan:
- opstal- en aansprakelijkheidsverzekering
- klein en groot onderhoud, bijvoorbeeld extra schoonmaakkosten tijdens de Coronacrisis of kosten om de liften te vernieuwen
- kosten voor het uitbesteden van het beheer van de VvE, indien van toepassing
- reparatiekosten
- elektriciteitskosten
- in sommige gevallen ook verwarmingskosten en/of kosten voor watergebruik
Toch kan het soms voorkomen dat de VvE over onvoldoende financiën beschikt om bijvoorbeeld spoedreparaties te kunnen betalen. In dat geval zul je als eigenaar mee moeten betalen aan de kosten van deze spoedreparatie. Het gaat hier dan wel om extreme gevallen die (in)direct een gevaar voor de veiligheid kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwen van de balkons, omdat ze niet aan de veiligheidseisen voldoen.